Tuesday, April 28, 2009

Necazuri in paradis

Azi s-a intamplat un lucru interesant pe blogul Cele10minute. Persoanele care au scris commenturi mi-au confirmat ideea ca un om va fi de la inceput displacut daca da semne ca vrea sa "iasa" din multime. Vizitatorii nu au fost deranjati de mesajul meu cat de tonul cu care il spuneam, cu atitudinea pe care o afisam de pe scaun, de cuvintele "pretioase" pe care le foloseam, de biblioteca plina de carti afisata arogant in spatele meu. Am vrut sa afisez aceste lucruri din mai multe motive:

1. sa imi demonstrez ca un vizitator oarecare al unui site oarecare judeca drept "lipsit de substanta", "departat de realitate", cel mai probabil artificial, un mod de a fi care pe el insusi nu-l caracterizeaza. In general, toleranta pentru alte valori este destul de mica, si mai ales cand este vorba despre valori legate de "cum sa-ti traiesti viata" etc. care sunt vazute ca elitiste si sunt bagate oamenilor pe gat de atatea secole.

2. sa vad cat de repede te judeca oamenii dupa 120 de secunde. si te judeca repede. ma gandeam ca eram frustrata ca intr-o saptamana n-o sa pot sa impartasesc ceea ce ma caracterizeaza, si ca oamenii care vad blogul or sa vada doar o frantura de ceea ce sunt. dar acum sunt linistita, pentru ca stiu ca oricum nu as fi reusit asta, nici daca as fi vorbit cate o ora pe zi. pentru ca oamenii se eticheteaza unii pe altii in primele 10 secunde, si apoi se privesc prin ochelarii de cal pe care si i-a construit.

3. sa arat ca stereotipurile pe care incerc sa le combat exista cu adevarat. ce rost ar avea sa spun ce poti sa ajungi dupa ce termini facultatea de filosofie, daca n-ar exista ideea ca "pai nu poti face nimic cu filosofia, poate sa te faci prof de liceu"? ce rost ar avea sa spun ca o activitate pentru care am lucrat pe moka m-a dezvoltat mai mult decat orice bere la terasa daca nu exista oameni care ar reactiona cu "cum, tu lucrezi pe moka??".

Intrebarea ar din partea vizitatorilor blogului ar fi "da' de ce ai vrea sa afli astea?". Pentru ca, in ciuda aparentelor, cred cu tarie ca e absolut irelevant ce se afla in carti, la facultate, in aberatiile intelectualilor, daca ea nu corespunde realitatii. Pentru ca, de exemplu, am terminat facultatea de comunicare si relatii publice, si am vrut sa verific daca vreo boaba din teoria pe care am invatat-o la facultate se pupa cu realitatea. And it does.

Din pacate, ceea ce se intampla ma si intristeaza, oricat de satisfacuta as fi ca ipotezele mi s-au confirmat. Sunt trista ca oamenii trag asa de repede concluzii, ca sunt putini curiosi sa afle si altceva decat ceea ce deja stiu.

Cu aceste cuvinte ale mele in minte, mi-ar placea sa va uitati si voi la clip si sa imi lasati un comment acolo.

4 comments:

  1. fiecare vede lumea cu proprii ochi si din propriul punct de vedere ...

    1. eu cred ca fiecare trebuie sa-si traiasca propria viata ... "retetele", oricare ar fi ele si oricat de frumos ambalate ar fi, nu garanteaza nimic pentru simplul motiv ca, in final, fiecare dintre noi e diferit

    2. "testul" celor 120 de secunde nu prea are relevanta ... in mod constant ne reevaluam si ii reevaluam pe ceilalti (ca sa nu intru acum in detalii cu feromoni si alte cele, inexistente in cazul unui clip pe net). nu ai cum sa stii cum vei fi evaluata dupa 7 clipuri (desi, macar partial, poti influenta rezultatul). mi-am trait jumatate din viata langa sotia mea si tot nu m-as risca sa sustin ca o cunosc 100%.

    3. stereotipurile au si ele rolul lor. iar cand utilitatea lor dispare, dispar si ele. ca lupti impotriva celor care inca n-au "murit" e (imho) ok, ca "lucrezi pe moka" e tot ok (desi putin discutabil ... ca nah, daca ai stomacul lipit de spate si vreo 5 plozi care urla de foame, cum tot vedem la tv, nu-ti permiti sa lucrezi pe moka), da' cu "berea la terasa" as zice ca "mai trebuie si asa ceva" (sadly, i skipped most of it too).

    in rest, iti repet ceea ce stii si tu prea bine: fa-ti un plan pentru clip si fii cat mai naturala. aaa ... si asta e tot "o reteta", fara nici un fel de garantii. ;)

    ReplyDelete
  2. INTJ, merci de comment si de sfaturi. In urmatorul clip (al 3-lea), ti-am urmat sfaturile si mi se pare ca in sfarsit sunt "eu", fara emotii si gesturi exagerate.

    Btw, prin commentul tau tocmai ai facut o proba reala de "filosofare" :) (uite, la punctul 3. mi-ai adus aminte de un filosof care explica super tare necesitatea stereotipurilor - pentru ca am lua-o tot timpul de la 0 si generatie dupa generatie am face aceleasi greseli etc.)

    Semnat,
    ENTJ

    ReplyDelete
  3. care al 3-lea clip? eu chiar eram curios de continuare ...

    ReplyDelete
  4. Acesta e cel de-al 3-lea clip: http://www.cele10minute.ro/experienta-ta-concreta/93.html

    ReplyDelete