Thursday, November 23, 2006

Cu OSI la Vermont


Acum cateva zile am avut excelenta ocazie sa evadez din campus. Fundatia Soros, adica baietii care ma sponsorizeaza, ne-au adunat din nou (ca si la Budapesta) pe toti europenii imprastiati pe la universitatile din SUA. Ne-am revazut, ne-am imbratisat din nou cu prietenie, am stat nopti intregi sa ne comparam impresiile.

Ca intotdeauna, OSI (Open Society Institute, adica Soros) a platit pentru totul: un bilet de avion de la New York JFK, cazare la hotelul-cum-nu-se-poate-mai-fancy Sheraton, care ofera clientilor sai care un pat SUBLIM, king size, cu 5 perne de diferite marimi, texturi si culori si, foarte important, o cafetiera in camera (cum am supravietui fara o cafea dimineata??).

Paradoxal, desi este vorba de un zbor de o ora si 10 minute, am reusit si la dus si la intors sa nu facem mai putin de 6 ore. Asta pentru ca, in primul rand, e cam greu sa ajungi de la izolatul Bard la NY si apoi la JFK, in al doilea rand, pentru ca dureaza mult sa treci prin customs (papucii, pasta de dinti, parfumul si toate cele la verificat de bombe!), si in al treilea rand, pentru ca trebuie sa ai cum sa decolezi! La o adica, atunci cand ne-am intors am stat 3 ore pe aeroport, INTR-UN AVION MINUSCUL, pentru ca daca decolam nu aveam loc unde sa aterizam! (Ocupate aeroporturile din NY, domne!)

Am petrecut un timp extraordinar la Vermont. Lucruri de calitate, oameni de calitate, activitati de calitate. Am avut ocazia sa ne impartasim impresiile si deceptiile unui antropolog cultural. Cu acea ocazie am subliniat faptul ca blogul acesta m-a ajutat (atunci cand am descris diferentele intre NOI si AMERICANI) nu numai sa trec mai usor peste "culture shock", dar si sa imi dau seama de cat de enorm de multe stereotipuri avem noi, europenii, despre americani. Think about it! Sunt multe lucruri pe care si noi le-am preluat, si pe care le judecam negativ numai despre ei. Sau sunt unele lucruri primitive, inapoiate, pe care am ajuns sa le consideram, din spirit de autosugestie, valoroase pentru ca sunt "naturale", "omenesti", "lipsite de superficialitate". Sa fim seriosi, avem chestii artificiale, fara fond, pe care americanii nu le au. Singurul lucru care este cu siguranta adevarat este consumerismul (vezi urmatorul entry). Dar vom ajunge si noi acolo... peste vreo 50 de ani.

Vermont a fost o ocazie excelenta sa ne fie reamintita datoria fata de societatea civila din Romania (sau mai putin frumos spus, datoria noastra fata de OSI). Am vorbit despre proiectele pe care le vom derula cand ne vom intoarce inapoi in tarile noastre. Am fost fortati sa fim inventivi, sa venim cu idei inteligente (nu neaparat noi!) prin care sa punem umarul la rezolvarea lucrurilor care nu prea merg la noi. Sa nu ma intelegeti gresit. Nu e vorba de "relansarea economiei" sau "eradicarea coruptiei". Asta e treaba guvernantilor pe care ii platim. Dar sunt o multime de probleme punctuale, care pot fi facute numai cu convingere si cu resurse (materiale SI morale - de partea materiala se cam ocupa Soros, ca doar are bani).

Vermont a fost o ocazie excelenta si pentru a ne detasa de impresiile puternic subiective despre contactul cu poporul si cultura americana. Ne-am dat brusc seama ca ceea ce am cunoscut noi pana acum nu este decat o mica parte din ce reprezinta America. Dumnezeule! Ce diferente mari de perceptie si de experienta! SUA in statele din sud e complet diferita de cea din nord, SUA de pe coasta de est e complet diferita de coasta de vest, SUA intr-un colegiu de fete e complet diferita de cea intr-un colegiu mixt. Olivia, draga mea, nu-ti pierde speranta de a cunoaste toate fatetele Americii!

Per total Vermont a fost o experienta extraordinara din multe puncte de vedere. Voi reveni cu multe-multe poze in cateva zile.

No comments:

Post a Comment